הפיסול בחוטי ברזל (או פיסול בחוטי מתכת), WIRE ART או WIRE SCULPTURE באנגלית, הינו מאוד מגוון. באינטרנט אפשר למצוא יופי של עבודות במגוון שיטות וסגנונות. היפה בחוטי הברזל הוא שההתפתחות הינה תמידית וגישות חדשות לטיפול בחומר מתפתחות כל הזמן. נכון להיום אפשר כבר ללמוד במספר מקומות איך לפסל בחוטי מתכת, גם בארץ. אבל עד לשנים האחרונות כל אמן שנכנס לתחום פיתח לעצמו את שיטות העבודה ומכאן אולי המגוון. השפע מתחיל בחומרי הגלם. לחומר הגלם השפעה גם על סגנון העבודה. לחומרים שונים תכונות שונות כגון גמישות לכיפוף, חוזק לקריעה ועוד. חוטי ברזל, ברזל מגלוון, ברזל מצופה פלסטיק, נחושת, פליז, אלומיניום הם חלק מחומרי הגלם לפיסול בחוטים וכל זאת עוד לפני שהתחלנו לדבר על עוביי החוטים. אלה מתחילים בעשיריות המילימטרים ומגיעים לשלושה מ"מ ויותר. (כיפוף וחיתוך של חוט ברזל בעובי 3.5 -3 מ"מ הוא משימה לשרירנים או כלים מעט יותר כבדים...). מעבר לעוביים אלה כבר מדובר במוטות (כן כמו של בנייה), והעבודה איתן היא כבר אופרה מסוג אחר שלא נרחיב עליה במאמר זה.
בדרכנו להבין את שיטות העבודה, חשוב להבין כי חלק מהשיטות התפתח מתוך מגבלות שהאמנים השיטו על עצמם. עבודה בחוט רציף למשל, לפסל שלם, היא מגבלה לעיתים לא פשוטה. עבודה ללא הלחמה היא מגבלה נוספת המקובלת על חלק מהאמנים. מתוך הקשיים אותם נוטל לעצמו האומן נוצרות יצירות מורכבות ומעניינות יותר.
מספר שיטות פיסול נפוצות לחוטי המתכת הינן, פסל בליפוף חוטים, פסל קווי מתאר – רישום תלת מימדי, פסל מעטפת (יצירת רשת מחוטים), פיסול אפריקאי (ציפוי המעטפת בחרוזים), פסל סבך חוטים.
הפיסול בליפוף שונה מאוד באופיו ובסגנונו מהפסלים האחרים. על בסיס שדרית של הפסל, מלפפים חוט, דק יחסית, עוד ועוד ליפופים, עד להשגת התוצאה הסופית. ניתן לשלב מספר חומרים, עוביי חוט שונים על מנת להשיג תוצאה מעניינת יותר. פסלים בליפוף חוטים קיימים בגדלים שונים כאשר גודל השדרית משפיע על עובי החוט המלפף וכמובן על גודל העבודה כולה. אלה פסלים מלאים (וכבדים למדי במשקלם), הנוצרים מחוטים וניתן למצוא כיום פסלים מסוג זה בגודל אדם ויותר.
פסל קווי מתאר שיטת פיסול זו נוטה למינימליזם. קו אחד כמעט בודד מייצג את בעל החיים או הדמות המפוסלת, ואת הנפח ושאר הדמות אנו משלימים עם הדמיון. אלכסנדר קאלדר הרבה להשתמש בשיטה זו. ניתן למלא את החלל בכיסוי חלקי של בד, פלסטיק, משטחי מתכת דקים או כל חומר מילוי/ ציפוי אחר. זה המקום להזכיר כי פסלי עיסת הנייר מתבססים על שלד חוטי מתכת. הם כמובן לא נחשבים כפסל חוטי מתכת. ההגדרה הינה כי פסל ייחשב לפסל חוטי מתכת אם 75% מתוך החומרים ממנו הוא מורכב, יהיו חוטי מתכת.
פיסול מעטפת פסלים המבוצעים בשיטה זו מקבלים את צורתו המרחבית של נשוא הפיסול. ע"י חיבור מספר חוטים יוצים רשת העוקבת אחר קווי המתאר ויוצרת הדמות. גם פסלים אלה מצופים מפעם לפעם אולם יופיים הגולמי אינו מצריך/ מצדיק ציפוי כלשהו. טכניקה זו דומה בעיקרה לעבודה עם רשת מתכת.
פיסול דרום אפריקאי הפסלים האופיניים לדרום אפריקה כוללים שלד של פסל תלת מימדי, המצופה כולו בחוטים דקים עליהם מושחלים בצפיפות, חרוזים צבעוניים. התוצאה היא פסל תלת מימדי, בעל נפח אבל קליל מאוד. פסלים אלה קיימים בכל גודל וצורה העולה על הדעת.
פסל סבך חוטים שיטת פיסול זו הינה שילוב בין פסל קווי המתאר ופיסול המעטפת. הבסיס לפסל הוא שדרית עליה מלפפים חוטים לא בצפיפות. החוטים מלופפים, נכנסים ויוצאים מתוך הפסלון, פנימה והחוצה עד ליצירת דמות מלאה אך בהחלט לא צפופה או כבדה כמו בשיטת הליפוף. הפסל מקבל את צורתו החיצונית בדומה לפיסול מעטפת, מקווי חוט, אולם הוא מלא יותר מפסל מעטפת ונוטה להיות יותר אימפרסיוניסטי בתוצאה.
שיטות העבודה שפורטו להלן אינן תקפות לפסלים מופשטים אלא לפיסול דמויות בעלי חיים או עצמים דוממים.
זה המקום להזכיר שלושה תחומים נוספים הנושקים לשיטות שצויינו, פיסול ספציפי בחוטים, פיסול ברשת ורישום בחוטי מתכת.
פיסול ספציפי קיימות שיטות עבודה שהתפתחו ומותאמות לנושא ספציפי. פיסול עצים בחוטי מתכת למשל, הינו מאוד ספציפי והשיטות שפותחו לתחום זה כמעט ואינן רלוונטיות לפסלים אחרים.
פיסול ברשת תת תחום העומד בפני עצמו ומאפשר הן יצירה תלת מימדית מרחבית והן פיסול דמויות מדוייק.
רישום בחוטים הרישום בחוטי מתכת יכול להיות דו או תלת מימדי, להתבסס על ליפוף של חוט רציף או להוות בדומה לפסל קווי המתאר, שילוב של מספר רב של חוטים. הטכניקות לרישום שונות במידת מה מהפיסול ודומות בעיקר לפיסול המעטפת.
אריק אפק - מפסל בחוטי מתכת WWW.ARIKAFEK.COM
אריק אפק יוצר רושם ומפסל בחוטי מתכת, מציג בתערוכות ומקיים סדנאות ללימוד הפיסול הייחודי.